PERSBERICHT: SodaStream-technologie ingezet in strijd tegen COVID-19

03/08/2020

Een unieke baanbrekende oplossing, geïnspireerd op de SodaStream-technologie in samenwerking met het Hadassah Ein Kerem-ziekenhuis (Israël), zal ademhalingsondersteuning mogelijk maken voor COVID-19-patiënten in milde en matige omstandigheden.

De gestage en zelfs alarmerende opwaartse trend van de COVID-19-pandemie in veel landen, versterkt de behoefte aan beschikbare beademingsapparatuur in ziekenhuizen en zorginstellingen. Vandaag is door SodaStream en het Hadassah Universitair Medisch Centrum in Jeruzalem een unieke samenwerking onthuld die is ontworpen om aan deze kritieke behoefte te voldoen. Centraal staat de ontwikkeling van een innovatieve medische oplossing voor nasale ademhalingstherapie. Het apparaat is nu goedgekeurd door het Israëlische ministerie van Volksgezondheid en er is al een klinische proef op de intensivecareafdeling gestart.

De innovatie is bedoeld om COVID-19-patiënten in milde tot matige omstandigheden die in ademnood verkeren maar nog steeds zelfstandig ademen te behandelen. Het apparaat biedt patiënten de juiste zuurstofniveaus die nodig zijn in hun situatie. Studies hebben aangetoond dat dit type zuurstofapparaat bij sommige patiënten verergering en intubatie (invasieve ademhalingsondersteuning) kan voorkomen en de daarmee samenhangende risico’s en complicaties kan verminderen. Bovendien kan het gebruik van een dergelijk apparaat het tekort aan ademhalingsapparatuur opvangen en beschikbaar maken voor patiënten met meer ademnood en waarvoor de hulp van een invasieve ademhalingshulpmachine de enige beschikbare behandelingsoptie is.

Het door SodaStream en Hadassah ontwikkelde apparaat zorgt voor de toediening van een zuurstof-luchtmengsel door de neus bij hoge stroomsnelheden, hoge luchtvochtigheid en lichaamstemperatuur. De ontwikkeling is gebaseerd op een thermodynamisch systeem dat de temperatuur van het lucht-zuurstofmengsel regelt en het mengsel in combinatie met een hoge luchtvochtigheid van meer dan 80% in de neus van de patiënt laat stromen. De parameters vochtigheid, temperatuur en zuurstofpercentage – essentieel voor de kwaliteit van de ademhaling – worden constant gecontroleerd en geven in geval van een afwijking een visuele en hoorbare indicatie aan het medisch personeel.

Hoewel er momenteel een klein aantal vergelijkbare producten op de markt is die aan de bovenstaande eis voldoet, zijn ze beperkt voor individuele behandeling en niet voor massabehandelingssituaties zoals een pandemie.

Bij het uitbreken van COVID-19 nam Dr. Akiva Nachshon, een senior arts op de intensivecareafdeling van het Hadassah Ein Kerem-ziekenhuis, contact op met Avi Cohen, hoofd van de afdeling Onderzoek & Ontwikkeling van SodaStream, en samen stelden ze een speciaal technisch team samen dat bestaat uit SodaStream-ontwikkelingsingenieurs. Gezien de dringende behoefte aan een dergelijke oplossing, ontwierp en bouwde het technische team onder leiding van Cohen, samen met de medische begeleiding van Dr. Nachshon en het team van Hadassah Hospital-experts, de machine in een zeer korte tijdlijn, met inachtneming van de strengste technologie en wettelijke vereisten. Vanwege de dringende noodzaak van het product kreeg het team een ​​versnelde goedkeuring van de Clinical Trials Unit van het Israëlische ministerie van Volksgezondheid, en startte het met de klinische proef met 40 patiënten.

“We realiseerden ons dat er een acuut tekort was aan niet-invasieve ademhalingshulpmiddelen om COVID-19-patiënten te behandelen, en nadat we hadden erkend dat de industrie de wens had om deze crisis het hoofd te bieden, probeerden we buiten de gebaande paden te denken”, verklaarde Dr. Akiva Nachshon van Hadassah Ein Kerem. “We leerden op basis van het advies van een vriend dat de oplossing hier in de Israëlische industrie ligt, onder onze neus, in elke keuken. Eén gesprek met het SodaStream Head of R&D was voldoende. Dezelfde dag werkten we al aan een schets en vanaf dat moment ging het project ongelooflijk snel. Onze visie is om elke patiënt die ademhalingshulp nodig heeft te kunnen helpen, omdat deze behandeling onnodige invasieve ingrepen kan voorkomen.”

“De machine voor nasale ademhalingstherapie die is ontwikkeld door het gezamenlijke team van artsen van Hadassah en SodaStream-ingenieurs kan een perfecte levensreddende oplossing zijn”, legt Avi Cohen, Hoofd Onderzoek & Ontwikkeling bij SodaStream, uit. “Het voordeel van onze ontwikkeling is het vermogen om het in bulk te repliceren voor patiënten die lijden aan ademnood in Israël en over de hele wereld.”

“Het is een enorm voorrecht voor ons om onze technologie en middelen te kunnen gebruiken om diegenen te helpen die getroffen zijn door de COVID-19-pandemie en om levens te redden”, aldus Eyal Shohat, Global CEO van SodaStream. “We zullen Hadassah voorzien van alle middelen die ons ter beschikking staan ​​om te helpen bij deze nationale inspanning, en we zullen niet aarzelen om contact op te nemen met andere landen en onze hulp aan te bieden.”

Over SodaStream

SodaStream, onderdeel van PepsiCo, is wereldwijd marktleider in de bereiding van bruisende dranken thuis. SodaStream-bubbels zijn beter voor de consument – gezond, gemakkelijk te maken, licht om te dragen – en beter voor de planeet, waarbij duizenden plastic wegwerpflessen worden vervangen door één herbruikbare SodaStream-fles. Producten zijn verkrijgbaar in meer dan 90.000 winkels in 46 landen. In België is SodaStream verkrijgbaar bij onder andere Bol.com, Carrefour, ColliShop, Colruyt, Coolblue en Okay.