PERSBERICHT: SodaStream onthult 360°-herpositionering

14/09/2022

SodaStream krijgt wereldwijd een nieuwe merkidentiteit met een nieuw logo, een nieuwe productlijn 'SodaStream Collection', en een uitgebreide rebranding.

SodaStream, ’s werelds grootste bruiswatermerk, kondigt een volledige 360°-merkherpositionering aan die vandaag live gaat. In navolging van haar digitale transformatie en consumer centric strategie, die drie jaar geleden werd gelanceerd, speelt de multinational in op de groeiende belangstelling van de consument voor design, innovatie, mixologie en user experience. Aangezien de trend om thuis vers bruisend water te bereiden blijft groeien en consumenten in toenemende mate op zoek zijn naar toegankelijke premium producten, vooral in de voedings- en drankensector*, introduceert SodaStream een compleet hernieuwd ontwerp van het merksymbool, het kleurenpalet en de websites. Dit samen met de lancering van een nieuwe premium lijn van geavanceerde bruiswatertoestellen.

De kern van de nieuwe positionering is Sodastreams oproep ‘Push for Better’, een verwijzing naar het indrukken van de knop van een SodaStream-bruiswatertoestel. ‘Push for Better’ komt tot leven in de nieuwe visuele identiteit van het merk, leidend naar een ‘rimpeleffect’ van positieve verandering, geïnspireerd door de kracht van de stroom van verandering die ontstaat door een simpele druk op de knop – voor zowel de consument als de planeet.

Yin en yang

De nieuwe visuele taal omvat een iconisch symbool bestaande uit twee in elkaar passende waterdruppels, die als yin en yang evenwicht en harmonie uitbeelden, en lijken op de planeet. Het ontwerp vormt de kenmerkende letter ‘S’, die symbool staat voor SodaStream. Trouw blijvend aan de missie om beter te doen voor de planeet, is het nieuwe kleurenpalet van SodaStream geïnspireerd door de natuur. De hoofdkleuren van het merk zijn Fresh Blue, Deep Blue en Sand, verwijzend naar de zuiverheid en frisheid van water, en de helderheid van zand

SodaStream Collection

Daarnaast lanceert SodaStream de nieuwe premium productlijn ‘SodaStream Collection’. SodaStream Collection biedt een hoogwaardige product- en merkbeleving door middel van superieure innovatie, kwaliteit en design. De Collection bestaat uit Sodastreams nieuwste bruiswatertoestellen – ART en DUO, en zal ook toekomstige innovaties omvatten, vormgegeven door wereldwijd bekende ontwerpers.

De nieuwe visuele identiteit van SodaStream is nu te zien op alle digitale touchpoints van het merk, waaronder de websites en social mediakanalen. Vanaf 2023 zullen de nieuwe verpakkingen geleidelijk worden uitgerold naar alle 47 wereldwijde markten waar het bedrijf actief is.

“Onze nieuwe ‘Push for Better’-strategie en de bijpassende huisstijl zijn het volgende hoofdstuk in de reis van SodaStream om de manier waarop de wereld drinkt te veranderen, en een revolutie op gang te brengen in de wereldwijde drankenindustrie”, zegt Johan Schepers, General Manager SodaStream Benelux. “Als dé experts in het creëren van bruisende dranken, zijn we enthousiast om onze gebruikers te voorzien van de perfecte bruiswaterbeleving en een betere levensstijl. Dankzij SodaStream kunnen consumenten iets doen dat beter is voor henzelf én beter voor de planeet.”

SodaStream werkte samen met Pearl Fisher, een creatief ontwerp- en merkbureau in Londen, voor de creatie en implementatie van de nieuwe visuele merkidentiteit, en met Eitan Cohen, creatief adviseur van SodaStream. “We zijn erg trots op onze samenwerking met SodaStream. Het is een geweldig proces geweest, van het identificeren van de kansen tot het ontwikkelen en optimaliseren van de belangrijkste stijlelementen van het merk – om ervoor te zorgen dat elk aspect van de nieuwe ontwerpvisie en merkbeleving een pioniersgeest en een menatliteit van verandering activeert”, aldus Eitan Cohen en David Jenkinson, Design & Experience Partner bij Pearl Fischer. “Dit is een spannende volgende fase voor Sodastream en we kijken ernaar uit om dit gedurfde, impactvolle en versterkende nieuwe ontwerp in de winkelrekken te zien.”