PERSBERICHT: SodaStream bespaarde 5 miljard flessen voor eenmalig gebruik in 2022

18/04/2023

SodaStream-gebruikers helpen wereldwijd miljarden wegwerpflessen te vermijden. Het grootste bruiswatermerk ter wereld zet de strijd voor een betere planeet verder.

Naar aanleiding van de Dag van de Aarde (22 april) maakt SodaStream, het toonaangevende bruiswatermerk, bekend dat dankzij consumenten over de hele wereld 5 miljard plastic flessen voor eenmalig gebruik in 2022 zijn bespaard.* Deze krachtige boodschap wordt vanaf morgen, 19 april, verspreid met een video op de sociale mediakanalen over de hele wereld, waarin mensen worden opgeroepen om mee het verschil te maken door plastic afval te verminderen.

De 5 miljard plastic wegwerpflessen werden in 2022 door SodaStream-gebruikers vermeden door de duurzame producten van SodaStream te gebruiken voor hun perfect bruisende drankjes. Bovendien zijn de bruiswatertoestellen van SodaStream gemaakt van hoogwaardige en duurzame materialen, die jarenlang meegaan. De koolzuurcilinders zijn herbruikbaar, hervulbaar en recycleerbaar.

“De visie van SodaStream is om de manier waarop de wereld drinkt te veranderen, door te inspireren tot ‘Push for Better’ en mensen aan te moedigen om betere keuzes te maken. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de planeet”, aldus de CEO van SodaStream, Eyal Shohat. “Eén SodaStream bespaart tot duizenden plastic wegwerpflessen. Dankzij onze toegewijde consumenten over de hele wereld zijn we erin geslaagd om het afgelopen jaar meer dan 5 miljard plastic flessen voor eenmalig gebruik te besparen.”

SodaStream streeft continu naar verduurzaming in élk aspect – van productieprocessen tot bedrijfsvoering.

Sodastreams inzet om plastic afval te vermijden

De strijd tegen plastic afval wordt doorgezet in elke fase van het productieproces. Sinds 2022 wordt tot 25% van de plastic onderdelen van de nieuwe generatie bruiswatertoestellen van SodaStream gemaakt van gerecycleerd materiaal.

Bovendien bespaarde het bedrijf in 2022 11 ton plastic door plastic zakken opnieuw te gebruiken in de productielijnen en werd het plastic afval in de productieprocessen met 20% verminderd.

Sodastreams continue duurzaamheidsinitiatieven

Sinds 2022 zijn de verpakkingen van de koolzuurcilinders van SodaStream volledig recycleerbaar, door het gebruik van recycleerbaar karton en recycleerbaar plastic. De smaakflessen zijn vervaardigd van helder gerecycleerd plastic (rPET), waardoor ze 100% recycleerbaar** zijn. Het bedrijf is er ook in geslaagd om 82 ton karton en 21,6 ton papier in zijn verpakkingen te besparen in 2022.

Vanaf 2023 werken de operationele faciliteiten van SodaStream in Nederland, Duitsland en Australië volledig op hernieuwbare energiebronnen. Vanaf dit jaar wordt ongeveer 15% van het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van de moederfabriek in Israël (Lehavim) geleverd door zonnepanelen, die meer dan 75% van het dak van de fabriek bedekken. Daarnaast wordt 8,3% van het jaarlijkse waterverbruik van de fabriek bespaard door hergebruik van water uit het koelwatersysteem.

Vermindering van de ecologische voetafdruk

De SodaStream ART, Terra, de vaatwasbestendige herbruikbare flessen en ruilcilinders zijn gecertificeerd door Carbon Trust. Deze toonaangevende certificering bewijst dat SodaStream zich voortdurend inzet voor het milieu en duurzaamheid.

In de nieuwe fabriek in Tilburg (Nederland) worden vanaf 2023 bruiswatertoestellen verpakt en koolzuurcilinders (na)gevuld voor de meeste Europese landen. Ook dat heeft een positief effect op de ecologische voetafdruk.

* Verwijzend naar plastic wegwerpflessen van 0,5 liter
** Uitgezonderd dop en huls