PERSBERICHT: Koffie Rombouts gaat op zoek naar Belgian Junior Coffee Ambassador 2023

27/02/2023

17 leerlingen van verschillende hotelscholen willen de beste junior barista van het land worden.

Op woensdag 8 maart gaat Koffie Rombouts voor de 12e keer op zoek naar de beste junior barista van België. 17 studenten van verschillende hotelscholen – waarvan twee uit Nederland – zullen in Ter Groene Poorte in Brugge strijden om de Belgian Junior Coffee Ambassador (BJCA) van 2023 te worden.

De BJCA-wedstrijd maakt deel uit van een koffie-opleidingsprogramma voor hotelscholen. Na een theoretische module worden jonge koffieliefhebbers – één per school – uitgedaagd om voor het oog van een professionele jury vier espresso’s, vier cappuccino’s en twee ‘slow coffees’ (filterkoffie) te bereiden, geheel volgens de regels van de kunst. Daarnaast moeten de kandidaten ook een ‘cup tasting’-proef doorstaan. De jury, met nationale en internationale kampioenen in hun koffiespecialiteit en experts van Michelin-sterrenzaken, zal de BJCA-winnaar 2023 aanduiden. De hoofdprijs is een reis naar Brazilië, het koffieland bij uitstek, voor leerling en leraar.

Koffie Rombouts, het Belgische merk voor kwaliteitskoffie en organisator van BJCA, stelt de koffie en de apparatuur ter beschikking aan de deelnemende scholen. Met de wedstrijd onderstreept Rombouts het belang van een degelijke baristaopleiding.

Xavier Rombouts, afgevaardigd bestuurder bij Koffie Rombouts: “Met deze competitie willen we als Belgisch familiebedrijf onze kennis en passie delen met de jonge generatie en de horeca-professionals van morgen. Zodat zij ontdekken dat koffie niet uitsluitend is voorbehouden voor de gastronomie, maar dat zij er ook hun eigen creatieve ideeën mee kunnen ontwikkelen.”

Lijst met deelnemende scholen
  • COLOMAplus Mechelen
  • COOVI Brussel
  • De Rooi Pannen Tilburg (Nederland)