PERSBERICHT: AZ Monica zet vrijwilligers in het zonnetje tijdens de Week van de Vrijwilliger

22/02/2022

Het Antwerpse ziekenhuis heeft tal van activiteiten gepland om de vrijwilligers extra te bedanken.

Van 27 februari tot en met 6 maart is het de Week van de Vrijwilliger. Ook het AZ Monica laat dit niet zomaar voorbij gaan en grijpt de gelegenheid aan om de ziekenhuisvrijwilligers in de bloemetjes te zetten.

Het AZ Monica doet een beroep op een 90-tal vrijwilligers gespreid over de campussen in Deurne en Antwerpen. De ziekenhuisvrijwilligers worden ingeschakeld voor patiëntenvervoer binnen het ziekenhuis (bijvoorbeeld om patiënten van de kamer naar hun afspraak te brengen), om patiënten te begeleiden bij het onthaal, om koffie en thee te serveren aan patiënten, of om het logistieke personeel te ondersteunen. De meeste vrijwillgers zijn ouder dan 60, maar er zijn ook heel wat 40’ers. De jongste vrijwilliger is 22 jaar, de oudste 88.

Extra tijd voor patiënten

Kim Schildermans coördineert het vrijwilligerswerk in het AZ Monica: “Wij zetten vrijwilligers graag in als hulpkrachten die dat beetje extra tijd kunnen geven aan de patiënten. Omdat het personeel het vaak erg druk heeft met eigen taken, staan de vrijwilligers klaar om deze drukte op te vangen. Dat maakt dat iedereen met de juiste ingesteldheid, namelijk onze patiënten de best mogelijke zorg verlenen, hier welkom is.”

De coronacrisis heeft heel wat mensen gestimuleerd om vrijwilligerswerk te gaan doen. Kim: “Maar vrijwillig is niet vrijblijvend. We vragen aan elke vrijwilliger om een basisopleiding te volgen waarin ze klaargestoomd worden om hun vrijwilligerswerk in de zorgsector correct uit te voeren. Daarnaast zijn er een aantal opleidingen, bijvoorbeeld over veiligheid, die zowel door personeel als vrijwilligers gevolgd dienen te worden.

43 jaar vrijwilliger

De 72-jarige Herman is de vrijwilliger met de langste staat van dienst in het ziekenhuis. Al sinds 1978 verricht hij vrijwilligerswerk in campus Deurne. Herman ondersteunt het logistieke personeel bij de dienst Geriatrie. Hij smeert boterhammen, helpt mee met het eten uitdelen, helpt met de bevoorrading enzovoort. “Er stond destijds een oproep in het blad ‘Kerk & Leven’, daar heb ik toen op gereageerd. Het liefst help ik op de achtergrond, om het personeel te ondersteunen, zodat zij meer tijd kunnen maken voor patiënten, aldus vrijwilliger Herman.

Week van de Vrijwilliger

Het AZ Monica heeft tal van activiteiten gepland om de vrijwilligers deze week te bedanken voor hun inzet. Zo kunnen personeel en patiënten een boodschap achterlaten voor de vrijwilligers op een bord in campus Deurne en Antwerpen. Daarnaast worden de vrijwilligers door het ziekenhuis getrakteerd op een gezamenlijk ontbijt met wandeling in het Rivierenhof, en een persoonlijk cadeautje.