PERSBERICHT: Antwerpse schepen Els van Doesburg bezoekt bouw nieuwe ziekenhuisvleugel AZ Monica campus Deurne

14/12/2021

Naast het werfbezoek, nam de schepen voor gezondheidszorg ook een kijkje bij de Cardiolounge en de Spoedafdeling.

Vanmorgen bracht Antwerpse schepen Els van Doesburg een bezoek aan de bouwwerf van de nieuwe ziekenhuisvleugel van het AZ Monica campus Deurne. De schepen werd ontvangen door Geert Smits (algemeen directeur) en Jo Claes (technisch directeur). Samen bespraken zij onder meer de rol van het AZ Monica als acuut ziekenhuis van Antwerpen-Oost en het belang van de uitbreiding en de vernieuwingen voor de patiënt. Ook de samenwerking met de andere zorgactoren in de regio alsook de hedendaagse uitdagingen voor de ziekenhuizen zoals de covid-crisis en het aanwerven van zorgmedewerkers kwamen aan bod. Het bouwdossier werd eerder goedgekeurd door VIPA onder de noemer autofinanciering. De verwachting is dat de overheid dit over afzienbare tijd zal subsidiëren.

Campus Deurne geldt als het acute regionale ziekenhuis voor Antwerpen-Oost (Deurne, Borgerhout, Borsbeek, Wommelgem…). De bouw van een extra ziekenhuisvleugel is nodig om de stijgende vraag naar zorg te beantwoorden en om patiënten in een hedendaagse setting te verzorgen. De nieuwe vleugel is bedoeld voor raadplegingen die momenteel plaatsvinden in bijgebouwen, zoals orthopedie en gynaecologie. Ook de dienst medische beeldvorming zal met de komst van de nieuwe vleugel nog efficiënter georganiseerd kunnen worden. Vanaf de derde verdieping worden moderne verpleegafdelingen georganiseerd zodat alle acute diensten van Antwerpen naar Deurne kunnen verhuizen en de oudere verpleegdiensten kunnen gebruikt worden voor niet-zorgactiviteiten. Naast de bouw van een nieuwe vleugel krijgt ook de spoedafdeling een grondige renovatie en wordt, in samenwerking met de huisartsen, de huisartsenwachtpost geïntegreerd. In totaal is er plaats voor 120 extra bedden.

Langetermijnstrategie

Met de bouw van de ziekenhuisvleugel wordt de langetermijnstrategie van het AZ Monica steeds concreter: campus Antwerpen focust op laag-variabele ingrepen (Focused Clinics) en revalidatie, campus Deurne is en blijft het algemene, acute ziekenhuis van Antwerpen-Oost. Geert Smits: “Door de uitbreiding van onze campussen in Deurne en ook in Antwerpen zullen we de zorg nog efficiënter kunnen organiseren en meer patiënten in optimale omstandigheden kunnen ondersteunen. Een goede organisatie van de groeiende medische activiteiten is één van onze speerpunten.”