PERSBERICHT: Accountable waarborgt alle belastingaangiftes die via app worden ingediend

03/05/2023

Het aantal Vlaamse gebruikers van de Belgische app is het afgelopen jaar verdubbeld.

Met meer dan 20.000 belastingaangiftes via de app vorig jaar (2022), is het Belgische bedrijf Accountable de eerste bron van belastingaangiftes van zelfstandigen in ons land. Het aantal Vlaamse app-gebruikers is het afgelopen jaar verdubbeld. En ook in Duitsland is de start-up aan het groeien. Deze unieke marktpositie geeft Accountable de mogelijkheid een gedurfde aankondiging te doen: de app waarborgt voortaan alle belastingaangiftes die worden ingediend. Een primeur in België.

Accountable werd pas in 2018 opgericht door Alexis Eggermont en Nicolas Quarré. Sinds 2020 is het Belgische fintechbedrijf ook actief in Duitsland.

De missie van Accountable is eenvoudig: controle bieden aan zelfstandigen over hun financiën en de belastingen, vaak de grootste bron van onrust en onzekerheid. Via de mobiele app dienen enkele tienduizenden zelfstandigen tegenwoordig hun aangifte in minder dan vijf minuten in, versturen zij hun facturen en zijn ze van alle papieren verlost.  Accountable berekent in real time de belastingaangifte en hoeveel de gebruiker verdiend heeft.

Een kleine revolutie voor zelfstandigen

Vandaag de dag is er geen enkele andere software of boekhouder die de boetes dekt in het geval van onregelmatigheden. Dankzij de expertise doet Accountable iets wat nog niemand anders in de sector gedaan heeft: zich garant stellen voor alle belastingaangiftes die via de applicatie gegenereerd worden.

Een belofte die mogelijk gemaakt wordt door het ultieme vertrouwen dat de oprichters van Accountable in hun technologie stellen. De garantie dekt alle fouten of weglatingen in een belastingaangifte die een boete van de Belgische fiscale administratie zouden opleveren tot 5000 euro per aangifte, en met uitzondering van fraude en het niet-indienen van documenten.

Hoe lost Accountable deze belofte in?
  • Ontworpen om fouten te minimaliseren: de applicatie is zo ontworpen dat de gebruikers nauwelijks fouten kunnen maken wanneer ze hun facturen of bonnetjes ingeven (90% is geautomatiseerd door de herkenning van tekens, de overige 10% is kinderspel).

• Geautomatiseerde controles: bij elke belastingaangifte controleert de applicatie automatisch de status van ieder document en verzekert zich ervan dat het correct en herzien is en dat het nog niet eerder gedeclareerd is. Accountable kijkt alle mogelijke vergissingen na waaronder de professionele kosten en informeert de gebruiker indien er een document niet door de controle is geraakt.

• Strikt beheer van bewijsstukken: voor alle uitgaven en inkomsten, op basis van categorie en type, kijkt de applicatie na welke bewijsvoering er nodig is en staat de app niet toe kosten af te trekken waarvoor er geen juiste bewijsstukken zijn.

• Link met de bank: doordat de gebruiker vijf bankrekeningen kan koppelen in de applicatie en zo de inkomsten en de uitgaven samengevoegd worden, helpt Accountable zijn gebruikers er een correcte boekhouding op na te houden door eventuele fouten en onregelmatigheden uit te sluiten.

Nicolas Quarré, medeoprichter en CEO van Accountable: “Achter Accountable zit een hecht team met een visie: een wereld bouwen waarin zelfstandig ondernemen én van je passie kunnen leven voor eenieder hand in hand gaan. Wij zijn vandaag de dag de enigen in Europa die de belastingaangiftes van onze gebruikers kunnen garanderen. Wij hebben zoveel vertrouwen in onze oplossing dat wij graag iedere boete willen betalen die uit onze technologie zou voortvloeien.”